z Ceramiką na Ty ...
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
233
Konferencja David'a Roberts'a
https://davidroberts-ceramics.com/biography/
o David Roberts nieco http://www.ulab.oxn.pl/viewtopic.php?id=103
NAKED RAKU
Bruksela - luty 2004
■ GLINA: David Roberts miesza 2Kg gliny (T-materiał) i 1kg porcelany.
wtedy glina jest jeszcze bardziej biała i bardzo plastyczna.
można również użyć samej porcelany, ale wtedy trzeba biskwitować w temp.1100-1150°C, inaczej biskwit jest zbyt delikatny.
T-materiał: specjalne masy plastyczne do Raku (odporne na szok termiczny) zawierające bardzo dużo szamotu.
■ ANGOBA DO POLEROWANIA NA SUROWY WYRÓB: w Naked Raku, zawsze trzeba polerować powierzchnię surowego przedmiotu, w momencie gdy o glinie mówimy: zdębiała.
użyć należy glinę lejną, gliniane błotko, z którego przedmiot jest zrobiony, przepuszczone przez bardzo gęste sito. nakładać pędzlem i następnie polerować przy pomocy łyżeczki lub kamienia: agatu. dobrze wygładzić, można na koniec użyć plastykowej torebki.
■ ANGOBA NA BISKWIT:
objętościowo:
- 3 części kaolinu
- 2 części krzemionki
nie nakładać natryskowo (pistoletem), gdyż warstwa angoby będzie zbyt cienka. pędzel zostawia ślady. najlepiej zanurzyć przedmiot w angobie lub ją nanieść przez polewanie.
■ SZKLIWO:
- 85% fryty alkalicznej (wysokoalkalicznej)
- 15% kaolinu
przed położeniem szkliwa poczekać, aż angoba będzie całkowicie sucha (ok.3godz).
grubość angoby i grubość szkliwa, jak również relacja między tymi grubościami mają znaczenie - do przetestowania.
w przypadku grubej warstwy szkliwa i cienkiej warstwy angoby, szkliwo może się odkleić podczas wypału. w przypadku cieńszej warstwy szkliwa, szkliwo później się odklei i rysunek będzie bardziej wyrazisty.
jeśli szkliwo odchodzi zbyt szybko w czasie wypału zwiększyć trzeba ilość krzemionki lub zmniejszyć ilość kaolinu, ewentualnie zastąpić kaolin wysoko plastyczną gliną typu ball clay
■ RYSUNEK DEKORACYJNY:
najlepiej zdrapywać szkliwo przy pomocy wykałaczki (przedmioty metalowe mogą uszkodzić czerep) lub innym szerszym narzędziem w zależności od grubości linii, które chcemy uzyskać. drapać należy aż do gliny by uzyskać w danym miejscu efekt redukcyjny. trzeba poczekać aż szkliwo będzie naprawdę suche, co najmniej 2 godziny w suchym pomieszczeniu, inaczej szkliwo może odejść i nie uzyskamy oczekiwanego efektu.
■ WYPAŁ:wypał raku musi rozpocząć się powoli, po to by wyrób wysechł stopniowo do końca.
trzeba doglądać procesu wypalania:
- szkliwo tworzy pęcherze i bąble pierwszy raz, poczekać...
- szkliwo tworzy lustrzano-świetlistą powłokę (jak słońce odbijające się w lodzie). to jest właśnie ten moment (+/- 830-880°C, różnie...)
- szkliwo gotuje się po raz drugi, za późno...
przedmiot zbyt gruby może popękać...
■ REDUKCYJNE ODYMIANIE:kłaść przedmioty w pozycji pionowej na dosyć grubej warstwie trocin, także trzeba go nimi zasypać by schładzanie było mniej więcej jednolite. przetrzymać około 20 minut.
... o co chodzi mniej więcej w tej technice?
w zasadzie szkliwo, które kładzie się na angobę, po wypale się obskrobywuje aż do końca (częściowo odchodzi same), służy ono głownie protekcji przed efektami redukcji;
tam gdzie popęka i tak dochodzi do efektów redukcyjnych (jak przy kraklach)
tam gdzie rysunek, efekty redukcyjne sa wzmocnione i dają charakterystyczne efekty graficzne (jak u Roberts'a) i to jest jedyna rzecz, która tu się kontroluje, reszta: przypadkowość tak bardzo charakterystyczna dla raku.
a skąd nazwa naked raku? chyba z tego własnie raku obdartego do nagości...
p.s.
jeszcze nie praktykowałam naked raku...
193
błądząc po uliczkach szwajcarskiego Carouge z 2003 roku natrafiłam na reportaż ze stażu prowadzonego przez David'a Roberts'a a zorganizowanego przez Fundację Brückner w Carouge.
© David Roberts
http://wwwedu.ge.ch/co/pixel/profs/fc_raku/welcome.html
http://www.ceramique-bruckner.ch/fr/act … nements-fb
w reportazu ''krok po kroku'' bogato ilustrowany opis techniki stosowanej przez Roberts'a.
zainteresowanym goraco polecam, a potrzebujący niech apelują o tłumaczenie...
Offline
1370
źródło: książka przedstawiona tutaj
... nie byłabym sobą gdybym nie umieściła tutaj tego ''drobiazgu'' i w konsekwencji nowego postu ...
- autorzy: Ine & Ed Knops
według tych autorów technika Naked Raku polega na położeniu warstwy pośredniej pomiędzy glinianą powierzchnią przedmiotu i szkliwem. warstwa ta ma zapobiec, by szkliwo nie przykleiło się do powierzchni czerepu. podczas wypału, warstwa szkliwa zachowuje się jak nieprzyczepiona powłoka, która opływa jego powierzchnię. szkliwo jest tam tylko po to by utworzyć rysunek spęknięć, które dym przeniknie.
przedmiot jest rozgrzany, wyładowany z pieca i włożony do trocin, gdzie podlega redukcji. po wyjęciu z trocin jest oblewany wodą, by warstwa szkliwa odeszła od powierzchni. po obmyciu go, zobaczycie i odczujecie ''nagość'' gliny o marmurkowym wyglądzie.
■ wykonanie i polerowanie przedmiotów
do ''produkcji'' przedmiotów możecie użyć tej samej gliny, z której lepicie rzeczy do zwykłego raku. korzystniejsze dla tej techniki są formy proste, zaokrąglone, o gładkiej, dobrze wypolerowanej powierzchni. jeśli przedmiot jest udekorowany różnymi ornamentami, zwiększa się ryzyko przywarcia szkliwa do powierzchni, bez możliwości usunięcia jego resztek. poza jasną, białą gliną, która jest najbardziej popularna w tej technice, można stosować również masy o zabarwieniu łososiowym czy czerwonym. biskwitować należy w temp. 900°C maksymalnie.
...
■ ''naked raku'' wypalane w temp.825-925°C
potrzeba:
1. pierwsza warstwa - angoba
- kwarc 75 g
- kaolin 25 g
+ woda 80 g
2. druga warstwa - szkliwo
- fryta boraksowoalkaliczna 54 g
- fryta alkaliczna 16 g
- skaleń potasowy 6 g
- bentonit 4 g
- kreda 16g
- kwarc 4 g
+ woda 80g
przedmioty są wybiskiwtowane i wypolerowane. potem należy:
a. - pokryć cały przedmiot cienką warstwą angoby i pozostawić do wyschnięcia około kwadransa.
b. - poszkliwic przedmiot metodą ''przez polewanie''
c. - gdy warstwa szkliwa jest sucha, włożyć do pieca.
d. - wypalić przedmiot. począwszy od ok.825°C szkliwo zaczyna pęcznieć jak gąbka
e. - wyjmijcie przedmiot z pieca i połóżcie go na warstwie trocin w redukcyjnym pojemniku. przykryjcie je, ewentualnie, odrobiną trocin i zamknijcie pokrywą pojemnik do redukcji.
f. - po 10 min. otwórzcie pojemnik, wyjmijcie przedmiot i polejcie wodą - szkliwo zacznie odchodzić
g. - pozostaje jeszcze wyczyszczenie z resztek szkliwa szorstką gąbką lub innym narzędziem przynoszącym rezultaty i wodą, by zmyć pierwszą warstwę angoby.
h. - kiedy przedmiot jest dobrze wysuszony, możecie go wysmarować naturalną pastą do drewna lub inną warstwą ochronną, by ''ożywić'' powierzchnię i nadać jej aspekt satynowy. jest to jednocześnie warstwa ochronna. przedmiot jest gotowy.
■ nakładanie warstwy angoby
pokryjcie cały przedmiot angobą, z dwóch powodów:
1. mogą być różnice pomiędzy czarnymi, zredukowanymi miejscami, które były pokryte angobą a tymi, które nie były pokryte.
2. jeśli przez przypadek, nałożycie szkliwo na powierzchnię nie pokrytą angobą, szkliwo po wypale od niej nie odejdzie.
możecie bardzo łatwo nanieść warstwę angoby zanurzając w niej przedmiot. jeśli nakładacie pędzlem, starajcie się robić to równomiernie, najlepiej jak potraficie. gdy warstwa angoby jest zbyt gruba, dym nie jest w stanie przeniknąć do właściwej, glinianej powierzchni czerepu. gdy jest zbyt cienka - czyli kiedy gliniana powierzchnia biskwitu jest jeszcze miejscami widoczna - warstwa szkliwa trudno będzie odchodzić po wypale, albo nie odejdzie wcale.
jeśli użyliście gliny o zabarwieniu czerwonym lub różowym (po pierwszym wypale -> biskwit) i jeśli nałożyliście angobę białą, czasami na gotowym przedmiocie pojawia się szarawy nalot; zdarza się to szczególnie często gdy przedmiot nie był dokładnie wypolerowany. rozwiązaniem jest użycie angoby, która reaguje w ten sam sposób jak glina, z której zrobiony jest czerep i która również staje się czerwona po wypale. rozmoczcie czerwoną glinę do stanu cieczy (-> szlam), przepuście prze sito, by pozbawić ją szamotu i skorzystajcie z poniższej receptury:
- czerwona glina w stanie suchym 50gr
- kwarc 50gr
+ woda 80gr
■ szkliwienie
to co jest aktualne dla raku, dotyczy również ''naked raku'': miejsca które nie były poszkliwione stają się czarne po redukcji. tak więc rezultat końcowy zależy w dużej mierze od tego jak przedmiot został poszkliwiony. i tutaj zauważamy pewną regułę: im bardziej sposób nalożenia szkliwa był spontaniczny i naturalny, tym rezultat jest ładniejszy.\r\nim grubsza warstwa szkliwa jest nałożona na przedmiot, tym bardziej to szkliwo ''spuchnie'' podczas wypału, może uzyskać grubość nawet do 2 cm. weźcie to pod uwagę załadowywując piec, by wasze przedmioty się nie stykały i nie posklejały.
nie jest konieczne pokrycie szkliwem całego przedmiotu. możecie jest poszkliwić częściowo za jednym razem. możecie też skorzystać z gumowej gruszki lub plastykowych opakowań np. po płynie do naczyń tworząc własne, osobiste wzornictwo. możecie wykonać także dowolny rysunek drapiąc powierzchnię narzędziem ostro zakończonym. utworzone linie staną się czarne w końcowym rezultacie.
■ wypał - autorzy przedmiotów: Ine & Ed Knops
z recepturą podaną powyżej, uzyskacie bardzo różne rezultaty w zależności od temperatury, w której wypalicie swoje przedmioty.
- przedmiot był wyjęty z pieca w momencie gdy temperatura osiągnęła 825°C, a szkliwo było całkiem ''spuchnięte''. na gotowym już przedmiocie widoczne są liczne czarne punkty. formowanie się krakli może być utrudnione przez brak napięcia w formującej się dopiero warstwie szkliwnej.
- ten przedmiot został wyjęty z pieca, gdy warstwa szkliwa, uzyskawszy ok. 875°C zaczęła topnnieć. w piecu widoczne jest, jak początkowo napęczniałe szkliwo powoli osiada. w tym momencie pojawiają się już napięcia w warstwie szkliwnej, które pozwalają uzyskać, obok czarnych punktów, siatkę spęknięć.
- gdy temperatura osiąga 925°C, warstwa szkliwna jest prawie stopiona. ponieważ w tym wypadku napięcia w szkliwie są zdecydowanie silniejsze, na przedmiocie ukaże się więcej krakli i zdecydowanie mniej czarnych punktów.
jeśli pozwolicie warstwie szkliwnej stopić się całkowicie ryzykujecie trudności w usunięciu szkliwa, które być może wcale nie odejdzie... szkliwo przyczepi się do powierzchni gliny. problem ten możecie rozwiązać zmieniając recepturę np. angoby:
- kwarc 80 g
- kaolin 20g
+ woda 80g
warstwa szkliwa odejdzie, prawdopodobnie, łatwiej. można zmieniać proporcje kwarc/kaolin używając mieszanki 85/15, ale warstwa którą naniesiecie może skruszyć się zanim załadujecie przedmiot do pieca.
Offline
4746
...tym razem moje osobiste doświadczenie z Naked Raku. obie receptury wykorzystane. zdjęcia poniżej. opis jeszcze niżej ...
piecyk gazowy, wypal szybki, temp. ok.880-930°C
po lewej: biała (jasna) glina kamionkowa; po prawej: jasnoszara Wittgert; obie z lekkim szamotem.
na górze: receptura Davida Roberts; na dole: receptura "Rakuvaria"
hmmm... według mnie, wypal był zbyt redukcyjny w całokształcie. stad tak trudno odróżnić białą masę od jasnoszarej. charakterystyki glin bardzo podobne z wyjątkiem koloru. glina nie była polerowana, co wszystkim, po tym doświadczeniu zalecam. niewątpliwie wpływa to na dużo korzystniejszy efekt niż ten widoczny. technika wymaga sporo doświadczenia. nie tylko wypał, ale samo przygotowanie jest bardzo istotne i wpływa na rezultat końcowy.
ja ''smarowałam'' dość grube warstwy (nanosiłam przez polewanie) zarówno angoby jak i szkliwa. cieńsze warstwy przynoszą rezultaty zdecydowanie bardziej subtelne. super cienkie są źródłem rozczarowań i cierpień ... zależy, co kto lubi...
Offline
Naked Raku - angoba 1 step
Statz' Single Step Naked Raku Slip
autor: Ellen Statz
https://glazy.org/recipes/105423 - Irene Ives
- Lincoln 60 Fireclay 60,00 (glina ogniotrwała)
- EP Kaolin 20,00 (kaolin)
- Silica 15,00 (krzemionka)
- Grog 5,00 (szamot)
Shared by Ellen Statz at the MISSA 2019 Alternative Firing Workshop in Metchosin BC:
"Keep fairly thick for brush/splatter application. Can be thinned for dipping or pouring, or use in 2-step resist under resist glaze".-add dry ingredients to water (75% of total weight to begin with. Adjust as needed)
© Irene Ives - single-step slip resist naked raku, splatter application using cheesecloth soaked in thick slip
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.025 sekund, wykonano 11 zapytań - Pamięć użyta: 731.36 kB (Maksimum: 842.96 kB) ]