z Ceramiką na Ty ...
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
2536
... zaczerpnięte z "Księgi Garncarza" Bernarda Leach''a ...
Katharine Pleydell-Bouverie (1895-1985) wraz z Michaelem Cardew, pierwsi uczniowie B.Leach'a.
Wpływ popiołów drzewnych na szkliwa
Katharine Pleydell-Bouverie, która w latach 1930-1940 używała różnych popiołów drzewnych w swoich szkliwach kamionkowych, podzieliła je na 5 grup, względem koloru i jakości. szkliwa robione były według tej samej receptury
1 część popiołu
1 część skalenia
1/2 części ball clay
lub z drobnymi wariantami gdzie, ani kolor, ani jakość szkliwa nie ulegały zmianom. wszystko przesiane przez sito o gęstości 50 oczek na cm.
A. - dąb, brzoza, wiąz, głóg, bukszpan, grab, ostrokrzew, wawrzyn, krzew różany.
mają tendencję do tworzenia szkliwa grubego i gładkiego, jasnego szaro-niebieskiego lub zielonkawego i z reguły obfitują w spękania.
- Katharine Pleydell-Bouverie
kamionka toczona, lata 30te
wym. 7x10.2cm
szkliwo: popiół z głogu z dodatkowym kwarcem.
receptura: popiół 20, K-skaleń 48, Kaolin 16, Ball clay 16, kwarc 24.
wypał: w piecu opalanym drewnem
© Crafts Study Centre
http://vads.ahds.ac.uk/collections/CSC.html
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 38/rec/140
- Katharine Pleydell-Bouverie
kamionka toczona, lata 30te
wym. 8.3x11.4cm
szkliwo bukszpanowe z żelazowymi natryskami, wypał redukcyjny.
receptura: popiół 2cz, K-skaleń 2cz, Kaolin 1cz, Ball clay 1cz.
wypał: w piecu opalanym drewnem
© Crafts Study Centre
http://vads.ahds.ac.uk/collections/CSC.html
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 82/rec/354
B. - jodła, klon, lipa, bluszcz, jesion, bez, modrzew, kasztanowiec.
te popioły dają szkliwa o powierzchni matowej, o kolorze zmiennym od szarego-kremowego po niebiesko-szary i z reguły są bez harysu.
C. - cis, kasztan, cedr.
powierzchnie bardzo matowe, prawie chropowate; szarawe w kolorze lub prawie białe w przypadku drzew kasztanowych.
D. - sosna, torf, porzeczka czarna.
o aspekcie tłustym, mazistym(?); szarawe lub oliwkowe, raczej ciemniejsze od poprzednich.
- Katharine Pleydell-Bouverie
kamionka toczona, lata 30te
wym. 6x6.3cm
szkliwo: popiół torfowy
wypał: w piecu opalanym drewnem
© Crafts Study Centre
http://vads.ahds.ac.uk/collections/CSC.html
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 41/rec/636
E. - trawa, trzcina, pokrzywa, lawenda.
białe lub jasno szare; powierzchnia o aspekcie żywicznym, obficie spękana przy grubych warstwach.
jak mogliśmy się spodziewać, szkliwa jednak są w stanie się zmieniać nie tylko z powodu temperatury, ale także pod wpływem atmosfery pieca, związanej choćby z różnym drewnem użytym jako materiał opałowy, szczególnie pod koniec wypału.
jak zauważa Katharine Pleydell-Bouverie mamy tendencje do łatwego przekonania, że dany rezultat jest efektem takiej, czy takiej przyczyny, jednak po latach zdajemy sobie sprawę, że na wynik wpłynął inny czynnik, którego wcześniej nie wzięliśmy pod uwagę.
czy to co dzieje się w jednym piecu, może powtórzyć się w innym? wilgotność opału, lub pieca, atmosfery, wiatru, wysokość i rozmiary komina, załadunek, ogrzewanie, jak to się odnosi do różnic wynikających z rodzaju użytego opału? oto pytanie, na które może odpowiedzieć jedynie doświadczony ceramik będąc na miejscu.
wpływ różnych rodzajów drewna użytego do wypału na szkliwo, nie został dogłębnie przestudiowany, ale Katharine Pleydell-Bouverie wykazała, że niektóre drzewa jak bez, jesion, dąb i wiąz powodują większą redukcję, niż inne, jak kasztanowiec, jabłoń i kasztan, które mają tendencję do utleniania. w pewnych przypadkach wygląd płomieni jest mylący; głóg, na przykład, produkuje niewiele dymu, a jednak redukuje, i świerk tworzy go dużo, nawet kiedy atmosfera jest utleniająca. więcej, skład gazów procesu spalania jest różny w zależności od użytego drewna.
kwaśne opary (między innymi siarkowe) mogą się uwolnić i, pod wpływem pewnych uwarunkowań utleniających, połączyć się z całym wapnem obecnym w glinie, powodując plamy lub wykwity na powierzchni. może zdarzyć się również, że sole alkaliczne utworzą krzemiany przez łączenie się z gliną pokrywając przedmiot cienką warstewką szkliwa solnego. jeśli temperatura nie jest zbyt wysoka, siarczany mogą pozostać w warstwie szkliwa pod postacią matowych białawych plam. sole rozpuszczalne, które znajdują się w glinach, mogą być rozpuszczone przez wodę lub nawet wilgoć zawartą w powietrzu jeśli przedmiot jest porowaty i pojawić się na powierzchni w formie wykwitów, kilka miesięcy po wypale. tego typu efekty obserwuje się często na czerwonych zwykłych cegłach; mogą być wyeliminowane przez dodatek węglanu baru do masy ceramicznej.
© Crafts Study Centre
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 57/rec/205
Katharine Pleydell-Bouverie - 1930s
Smalll lightly cutsided bowl, stoneware, laquered rim in copper, laurestinus ash glaze
6.35 x 11.1 centimetres
© Crafts Study Centre
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 54/rec/341
Katharine Pleydell-Bouverie - 1930s
Bowl, stoneware, grey-tan, slight vertical ribbing, overall cedar ash glaze
12.1 x 16.5 centimetres
... mniam...
© Crafts Study Centre
https://www.vads.ac.uk/digital/collecti … 296/rec/69
Edwin Martin - 1900s / Martin Brothers
Small bowl with circular base, flower form, hexagonal rim, stoneware with porcelaineous clear glaze with traces of iron on rim and ribs. Finely incised lines inside and out with chrome oxide green pigmentation.
5.7 x 8.2 centimetres
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.010 sekund, wykonano 8 zapytań - Pamięć użyta: 588.37 kB (Maksimum: 659.04 kB) ]