z Ceramiką na Ty ...
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
950
popiołowy standard
najpopularniejsza receptura szkliwa popiołowego. najmniej ryzykowna i najbardziej zrównoważona. spotykana w wielu ceramicznych książkach, cytowana przez wielkich mistrzów ceramiki m.in. przez B.Leach''a w ''Księdze Garncarza'', R.Krzywca i wielu innych. punkt odniesienia lub punkt wyjścia do rozwijania własnych receptur popiołowych.
- popiół drzewny 40
- skaleń 40
- ball clay 20 (ang. glina b.plastyczna) lub inna glina ogniotrwała
ball clay można też zastąpić kaolinem, kredą, talkiem i oczywiście można dodać tlenki barwiące dla uzyskania różnych efektów. skaleń może być potasowy lub sodowy, choć zalecany jest potasowy, jeśli mamy wybór.
a oto wypróbowana przeze mnie powyższa formuła standardowa z dodatkiem tlenku cyny.
- popiół drzewny mieszany (nieprzemyty) 40
- skaleń potasowy 40
- ball clay 20
+ 1% tlenek cyny
-
wypał 1250°C, atmosfera utleniająca, piec elektryczny
szkliwo ma aspekt satynowy, lekko błyszczący o niezbyt jednolitej powierzchni zaakcentowanej przy grubszych warstwach. nie cieknie ustabilzowane ball clay i skaleniem.
2553
mieszanka 40/40/20 - popiołowy standard
... idąc za przykładem Wielkich (nie zaprzeczę, że pod wpływem K.Pleydell-Bouverie) rozważyłam składniki na małą próbkę według formuły ''standard''. uznałam, że połączenie popiołu z innymi składnikami tworzącymi szkliwo jest najlepszą metodą sprawdzenia jego właściwości jako topnika. a zatem rezultaty...
- popiół z wypalonych papierosów 40 (marlboro czerwone, krótkie)
- skaleń potasowy 40
- sproszkowana biała glina kamionkowa 20
... tym razem nie użyłam ball clay''u. bardzo lubię zakurzone, zapomniane pudełka z tradycyjnymi surowcami, którymi nikt się już nie interesuje i prawdopodobnie trafiłam na 'GoldArt'.
kolejno od lewej: czerwona żelazowa glina z Hasselt i jasna glina kamionkowa.
wypał: 1260°C, piec elektryczny, atmosfera U.
patrząc na próbkę na jasnej glinie kamionkowej odnosi się wrażenie, że brak jest tylko tlenków barwiących. szkliwo jest harmonijne i zrównoważone o jasnokremowym kolorze i delikatnym szarym odcieniu. raczej satynowe. nie wiem jak przy bardzo grubych warstwach, ale może jeszcze wrócę do tematu...
4136
... czasami chętnie powracam do przeszłości...
dwie próbki już dawno wypalone z grupy standardów popiołowych. recepturę można również spotkać pod nazwą ''angoba K.Pleydell-Bouverie"
tym razem zamiast ball-clay została użyta sproszkowana biała glina kamionkowa, którą już wielokrotnie stosowałam w różnych recepturach raczej z powodzeniem (uściślę jej pochodzenie, bo glina glinie nierówna... :wink:)
- popiół drzewny mieszany (nieprzemyty) 40
- skaleń potasowy 40
- biała glina kamionkowa 20
wypał: piec elektryczny 1260°C, atmosfera U-old (30min na górnym pułapie)
pierwsza na jasnej masie kamionkowej WB 04256, druga na szarej masie Wittgert 116s
mają wg mnie bardzo przyjemny kamienny aspekt. może są nieco niedopalone, ale chyba to w nich mi się podoba. coraz częściej wysokotemperaturowe angoby przyciągają mój wzrok.
poszkliwiłam kiedyś garnek zrobiony z jasnej gliny kamionkowej tym właśnie szkliwem, trochę przetopione nie spodobało mi się, jakby czegoś w nim brakowało: za blade, zbyt błyszczące, bez wyrazu...
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.026 sekund, wykonano 10 zapytań - Pamięć użyta: 583.18 kB (Maksimum: 644.04 kB) ]